فانی بافت

سرگرمی فانی بافت

فانی بافت

سرگرمی فانی بافت

سرگرمی فانی بافت

بایگانی

گوشت جوجه تیغی حلال است یا حرام؟ دلیل حرام بودن

آیا گوشت جوجه تیغی حلال است یا حرام؟ دلیل حرام بودن آن چیست در سایت علم سرا

همانطور که می دانید جوجه‌ تیغی یا خارپشت به جانوران پستانداری گفته می‌شود که در خانواده خارپشت‌ها (نام علمی: Erinaceidae ) قرار می‌گیرند. جوجه تیغی‌ها از پستانداران اولیه به شمار می‌روند و مثل اغلب آن‌ها به زندگی شب‌زی و رژیم غذایی حشره‌ خواری خو گرفته‌ است. نزدیک‌ترین خویشاوندان این جانور حشره‌ خوارها هستند . در این مقاله از سایت علم سرا در رابطه با مصرف گوشت جوجه تیغی با ما همراه باشید.

گوشت جوجه تیغی حلال است , گوشت جوجه تیغی حلال است یا حرام؟ , گوشت جوجه تیغی حلال است یا نه

اندازه تشی ها نسبت به جوجه تیغی ها بزرگ تر است و وزن آن ها بین ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم می باشد. آن ها نیز مانند جوجه تیغی ها شبگرد هستند و در این مواقع فعالیت بیشتری دارند. آن ها تمام قسمت های گیاهان را از پیاز و ریشه گرفته تا ساقه و برگ مصرف می کنند. آن ها همچنین میوه هایی مانند خرما، مهره داران کوچک و برخی مواقع لاشه حیوانات (البته به دلیل جذب کلسیم، منظور استخوان های لاشه حیوانات است) را نیز می خورند. عمر تشی ها حدودا ۱۵ سال است و تا دو ماهگی نزد مادر خود زندگی می کنند. تشی ها معمولا به صورت انفرادی زندگی می کنند و بیشتر در جنگل ها، باغ ها و اطراف زمین های کشاورزی زندگی می کنند.

گوشت جوجه تیغی حلال است

در مورد حکم جوجه تیغی نیز در بین فقهای اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد. احناف و حنابله قائل به تحریم خوردن گوشت آن شده اند چه کوچک باشد و چه بزرگ. اما در این میان شافعی قائل به تحلیل و حلال بودن آن و مالک نیز قائل به کراهت خوردن گوشت آن شده اند. تاکنون از نظر علمی مفید بودن گوشت جوجه تیغی حتی با مصرف گوشت جوجه تیغی پرورشی و سالم که در برخی کشورها وجود دارد اثبات نشده است و کنترل بیماری سل فقط از طریق دارو و تکنیک های پیشنهادی امکان پذیر است بنابراین کشتن این حیوان برای یک کار بیهوده از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست.علاوه بر این لازم به ذکر است که خوردن گوشت جوجه تیغی در دین اسلام حرام است .

آشنایی با جوجه تیغی و گوشت آن

نام جوجه تیغی در زبان انگلیسی “Hedgehog” است که این نام به نحوه غذا خوردن آن‌ها باز می‌گردد Hedge در زبان انگلیسی به معنی پرچین است و Hog هم معنای خوک می‌دهد. جوجه تیغی‌ها عادت دارند که به زیر پرچین‌ها بروند و غذای خود را از آنجا پیدا کنند و در آنجا حین خوردن غذا همانند خوک خرناس می‌کشند.این جانور به‌ وسیلهٔ خارهای که بر پشتش قرار دارد از خود دفاع می‌کند. این خارها در واقع موهایی توخالی هستند که کراتین موجود در آن‌ها باعث تیزی و سفتی شده‌ است و بر خلاف باور عمومی سمی نیست. جوجه‌ تیغی‌ها اغلب در هنگام احساس خطر خود را به صورت گلوله درمی‌آورند به طوری که تمام تیغ‌های آن‌ها رو به سمت بیرون قرار می‌گیرد. تمام گونه‌های جوجه تیغی از این مکانیسم دفاعی بهره‌ مند هستند اما موفقیت آن‌ها بستگی به میزان تیغ‌هایشان دارد.

تغذیه و زیستگاه جوجه تیغی و تاثیر روی گوشت جوجه تیغی

زیستگاه طبیعی جوجه تیغی ها مناطق وسیعی در آفریقا و جنوب اروپاست جوجه تیغی عمدتاً حشره‌خوار است و غذای اصلی آن را بی‌مهرگان مانند حشرات و لارو آن‌ها و حلزون و کرم خاکی تشکیل می‌دهد. گاهی از مهره‌داران کوچک مثل قورباغه، موش و مارمولک و تخم پرندگان، و همین‌طور غذاهای گیاهی مثل ریشه علف‌ها، میوه‌ها و قارچ نیز تغذیه می‌کنند. جوجه ‌تیغی‌ها غذای خود را عمدتاً به کمک حس بویایی می‌یابند و در مقایسه با اندازه جثه‌شان زیاد غذا می‌خورند جوجه تیغی‌ها قادرند تا یک سوم وزن خود را در یک روز غذا بخورند! جوجه تیغی ها در سرمای زمستان هنگامی که غذای دیگر به وفور در دسترس نیست زمستان‌خوابی می‌کنند و از ذخیره چربی که در فصل فراوانی غذا ذخیره کرده‌اند استفاده می‌کنند.

گوشت جوجه تیغی حلال است , گوشت جوجه تیغی حلال است یا حرام؟ , گوشت جوجه تیغی حلال است یا نه

تاکنون از نظر علمی مفید بودن گوشت جوجه تیغی حتی با مصرف گوشت جوجه تیغی پرورشی و سالم که در برخی کشورها وجود دارد اثبات نشده است و کنترل بیماری سل فقط از طریق دارو و تکنیک های پیشنهادی امکان پذیر است بنابراین کشتن این حیوان برای یک کار بیهوده از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست.علاوه بر این لازم به ذکر است که خوردن گوشت جوجه تیغی در دین اسلام حرام است .

  • امین جوکار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی